Uczniowie klasy 2c oraz 2d w ramach propagowania zdrowego odżywiania sami przygotowali podczas zajęć lekcyjnych kolorowe i zdrowe śniadania oraz przekąski. Poza wspaniale przygotowanymi posiłkami, było mnóstwo satysfakcji z samodzielnie wykonanej pracy, a także radości podczas wspólnego konsumowania. Oby zdrowe śniadanie i przekąska już coraz częściej gościły w śniadaniówkach drugoklasistów.
W dniu 10.11.2021 odwiedziły nas osoby z Fundacji Różowe Okulary, którym bardzo dziękujemy za ciekawe zajęcia, przeprowadzone w ramach kampanii „Możesz być po naszej stronie.” Uczestniczący w zajęciach uczniowie z klasy 3C i 3D mogli posłuchać i porozmawiać o różnych rodzajach i przyczynach niepełnosprawności, o tym jak osoby niepełnosprawne radzą sobie w życiu codziennym. Mogli sprawdzić jak poruszają się osoby niewidome przy wykorzystaniu białej laski, doświadczyć przykładowego użycia alfabetu Braille'a. Oraz jak pomimo trudności realizują swoje pasje i dążą do spełnienia swych marzeń. Ponadto w naszej szkole przez kilka dni możemy obejrzeć wyjątkową wystawę fotografii pod hasłem: „Kim będę, gdy dorosnę” przygotowaną przez Fundację Różowe Okulary. Na plakatach przedstawione zostały sylwetki dzieci z niepełnosprawnościami i ich największe pasje czy marzenia.
W dniach 18.10 do 22.10 nasz szkoła brała udział w ogólnopolskim projekcie
Tydzień Uczniowskiej Supermocy.
Podczas tego tygodnia uczniowie utwierdzali się w swoich super mocach. Zwracali uwagę na swoje mocne strony, talenty, pozytywnie się motywowali do realizacji celów.
Tegoroczna akcja w naszej szkole miała, tytuł „Moja droga na szczyt”.
Od pięciu lat 15 września obchodzi się International Dot Day, czyli Międzynarodowy Dzień Kropki. Jest to święto kreatywności, odwagi i zabawy. W naszej szkole i w tym roku szkolnym nie zabrakło akcentu kropki na korytarzach szkolnych, na ubraniach, a przede wszystkim w działaniu. Klasy starsze i młodsze wykazały się kreatywnością i przedsiębiorczością w tym dniu, a nauczyciele mieli okazję dowiedzieć się, jak wielki potencjał drzemie w ich podopiecznych. Oto relacja w postaci zdjęć nadesłanych przez nauczycieli, którzy w szczególny sposób zaangażowali się w obchody tego dnia w szkole.
Wszystkim bardzo dziękujemy.
Organizatorki
Anna Wilkosz i Agnieszka Niewiadomska
W dniach 21.09-25.09.19r w szkole trwały działania związane z akcją
TRZYMAJ SIĘ PROSTO. W tym roku pod hasłem „Kiedy prosto się trzymamy…”
Działania profilaktyczne przyjmowały różnorodną formę: Prowadzono dyskusję, czytano opowiadania o tematyce zdrowotnej. Dzieci wykonały prace plastyczne, które obrazowały znaczenie sportu i ruch dla zdrowego stylu życia. Prace zostały wyeksponowane na korytarzach szkolnych. Dla rodziców i uczniów przygotowana została tablica, jako gazetka tematyczna. Rodzicom i uczniom została zaproponowana zabawa Domowe badanie stóp polegająca na zrobieniu kolorowych odcisków stopy, w celu zbadania płaskostopia. Pani Adrianna Skarbek– fizjoterapeuta przeprowadziła w klasach I-III prelekcję i pokaz na temat profilaktyki wad postawy. Do akcji włączyła się również pielęgniarka szkolna. W klasach starszych na lekcjach w-fu odbył się pokaz ćwiczeń korekcyjnych. Na przerwach na świeżym powietrzu, jaki i korytarzach, uczniowie mieli okazję spędzić czas w formie ćwiczeń przy muzyce, gier i zabaw, które przyczyniają się do poprawienia ogólnej motoryki, koordynacji, które pomagają w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała. Uczniowie wykazywali dużą aktywność podczas zajęć ruchowych.
Akcja „Trzymaj się prosto” pokazała dobry kierunek zarówno dla uczniów jak i nauczycieli do podnoszenia swojej aktywności fizycznej, dbania o własne ciało i zdrowie w życiu codziennym.
Więcej...
Miej to z głowy - o projekcie
Projekt „Ocena kondycji psychicznej” jest finansowany w ramach Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016–2020 http://www.zdrowiepsychiczne.org/o-projekcie.html
Projekt skierowany jest do następujących grup zawodowych, wskazanych przez Ministerstwo Zdrowia jako najbardziej narażone na stres, wypalenie zawodowe, lęki, depresję:
• pracownicy administracji,
• nauczyciele i inni pracownicy edukacji,
• pracownicy służb mundurowych,
• pracownicy opieki zdrowotnej,
• pracownicy pomocy społecznej,
• studenci i wykładowcy akademiccy.
W ramach projektu dostarczamy Państwu:
• narzędzia do samodzielnej weryfikacji Państwa kondycji psychicznej;
• wiedzy na temat profilaktyki związanej z zaburzeniami i chorobami psychicznymi;
• informacji, gdzie i jak szukać pomocy w przypadku, gdy pojawi się zagrożenie Państwa zdrowia psychicznego.
Realizatorzy projektu prezentują także sposoby profilaktyki dotyczące zaburzeń i chorób psychicznych. Koncentrują się na tych chorobach, które najczęściej dotykają nas jako społeczeństwo. Starają się również podpowiedzieć, co zrobić, jeżeli zauważą Państwo u siebie lub swoich bliskich (w rodzinie, pracy, wśród znajomych i przyjaciół) niepokojące objawy, które mogą wskazywać na wystąpienie zaburzeń lub chorób psychicznych.
Zmiany w piramidzie zdrowia! Zobacz 5 nowych zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia
Podczas IV Narodowego Kongresu Żywieniowego naukowcy z Instytutu Żywności i Żywienia zaprezentowali nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Dużą rewolucją była już ostatnia zmiana sprzed 2 lat, kiedy okazało się, że to nie produkty zbożowe, a warzywa i owoce powinny stanowić podstawę diety. Co i dlaczego zmieniło się w tym roku?
Aktywność fizyczna to nie wszystko
Oczywiście ruch i aktywność fizyczna nadal stanowią podstawę utrzymania dobrego zdrowia i samopoczucia najmłodszych, ale w ostatnich latach naukowcy zidentyfikowali kolejne czynniki związane ze stylem życia, które mają znaczący wpływ na zdrowie. Stąd zmiana nazwy samej Piramidy. Spostrzegawczy już zapewne zauważyli, że od dziś będziemy mówić nie o Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży, ale o Piramidzie Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. Na jakie zatem czynniki powinniśmy dodatkowo zwracać uwagę?
Myjemy zęby
Niestety próchnica stanowi dość istotny problem wśród polskich dzieci. Prawie 70% siedmiolatków i 85% dwunastolatków ma próchnicę! Te przerażające dane pokazują tylko jak duża jest potrzeba uświadamiania najmłodszych (i ich opiekunów) o konieczności regularnego mycia zębów. Prawidłowa higiena jamy ustnej ma znaczący wpływ na ogólny stan zdrowia.
Wysypiamy się
Odpowiednia długość i jakość snu mają niezaprzeczalny wpływ na rozwój i funkcjonowanie młodych ludzi. Zbyt krótki sen bardzo negatywnie wpływa na zdrowie fizyczne, zdolności poznawcze (szkoła!) oraz nastrój. Udowodniono, że zbyt mała ilość snu zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia nadmiernej masy ciała. Przyjmuje się, że dzieci w wieku 6-12 lat powinny spać minimum 10 godzin na dobę. Zatem wyłączamy komputery, telewizory, zabieramy smartfony i tablety i pilnujemy, aby najmłodsi domownicy kładli się spać wcześniej.
Mniej urządzeń elektronicznych
Zaleca się, aby dzieci i młodzież codziennie spędzały minimum 60 minut na aktywności fizycznej. Niestety w ostatnich czasach ruch i zabawa na świeżym powietrzu wypierane są przez bardziej stacjonarne atrakcje – telewizor i komputer. Co więcej, wykazano, ze czas spędzany przed tego typu urządzeniami sprzyja podjadaniu produktów niezalecanych w codziennym żywieniu. Dlatego w nowej Piramidzie uwzględniono ograniczenie oglądania telewizji, korzystania z komputera i innych urządzeń elektronicznych do maksymalnie 2 godzin dziennie.
Ważymy się regularnie
Regularne kontrolowanie wzrostu i masy ciała pozwalają na wczesne wykrycie i eliminowanie niekorzystnych zmian w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży. Dotyczy to zarówno nadmiaru, jak i zbyt niskiej masy ciała! Najlepiej, jeśli robić to będzie lekarz, pielęgniarka lub dietetyk. Wówczas mamy pewność, że wyniki będą prawidłowo interpretowane w oparciu o siatki centylowe i tabele norm rozwoju określane dla wieku i płci.
Źródło: Instytut Żywności i Żywienia