Klasa 3d wzięła udział w warsztatach w ramach akcji „Kocham słyszeć”. Celem warsztatów było rozwiniecie empatii wobec osób z trudnościami słuchowymi, zaznajomienie z technologiami wspierającymi słuch, a także przypomnienie sobie informacji na temat funkcjonowania zmysłu słuchu.
Uczniowie z zaangażowaniem wcielali się w rolę osób niesłyszących, odgrywali scenki, próbowali opisywać swoje uczucia związane z problemami słuchowymi. Na koniec warsztatów dzieci obejrzały krótki film edukacyjny oraz wykonały prace plastyczne związane z aparatami słuchowymi.
Mam nadzieje, że ta lekcja uwrażliwi dzieci na potrzeby osób niesłyszących i niedosłyszących.
Barbara Wysocka - logopeda szkolny
We wrześniu uczniowie klas 1 wzięli udział w przesiewowych badaniach mowy przeprowadzonych przez szkolnego logopedę. Dzieci zapoznały się z gabinetem logopedycznym oraz pomocami do ćwiczeń. Była to ekscytująca wyprawa do starszej części szkoły. Nasze pierwszaki wykazały się odwagą i z chęcią odpowiadały na zadane pytania. Podczas badania ocenie podlegała budowa i sprawność aparatu mowy, artykulacja oraz sposób formułowania wypowiedzi przez dzieci. Najczęściej zaobserwowanym problemem u pierwszoklasistów były wady wymowy: seplenienie (nieprawidłowa wymowa głosek sz, ż, cz, dż) oraz rotacyzm (nieprawidłowa artykulacja głoski r). Zachęcamy do ćwiczeń logopedycznych z dziećmi!
6 marca w naszej szkole świętowaliśmy Europejski Dzień Logopedy. Z tej okazji zostały zorganizowane warsztaty logopedyczne oraz konkursy dla klas 1-3. Dzieci wzięły udział w zabawach mających na celu trenowanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej oraz usprawnianie aparatu mowy.
Dodatkowo uczniowie klas 1-3 mogli wziąć udział w „7-dniowym wyzwaniu logopedycznym”. Dzieci przez 7 dni miały wykonywać w domu ciekawe wyzwania np. zagrać z rodzicami w oddechowy mecz piłeczką ping-pongową lub zbudować oddechowy labirynt. Dzieci które wykonały zadanie zostały nagrodzone dyplomem i upominkiem.
1. Znajdź w miarę możliwości stałą porę do ćwiczeń z dzieckiem. Dziecko łatwiej zaakceptuje konieczność wykonywania ćwiczeń logopedycznych, jeśli uczynisz z tego rytuał. Pamiętaj, że lepszy efekt przyniesie ćwiczenie codziennie przez 15 min niż ćwiczenie 1h raz w tygodniu.
2. Stosuj się do wskazówek logopedy. Zadbaj, aby dziecko prowadziło zeszyt do ćwiczeń. Nie należy samodzielnie modyfikować zaleceń, wyszukiwać przypadkowych ćwiczeń w Internecie itp. Ćwiczenia dobrane przez logopedę są dedykowane konkretnemu dziecku.
3. Współpracuj z logopedą, dopytuj o przebieg zajęć, zgłaszaj się na konsultacje.
4. Zadbaj o odpowiednią motywację dziecka, wytłumacz mu jasno cel ćwiczeń. Podaj przykłady osób, które uporały się z wada wymowy
5. Dostrzegaj najmniejsze postępy dziecka, wzmacniaj pozytywnie za osiągnięte sukcesy.
6. Ćwiczenia powinny być dobrą zabawą. Można je wpleść w zwykłe czynności dnia codziennego. Okazji do logopedycznej zabawy jest wiele. Ćwiczyć można podczas kąpieli, w trakcie posiłku, na spacerze.
7. Ogranicz dziecku dostęp do mediów elektronicznych, zachęcaj do czytania książek. Daj dziecku dobry przykład.
Ćwiczenia warg
• Króliczek – ściągnij wargi w dzióbek i poruszaj nimi na boki jak królik.
• Małpka – zakładaj górną wargę na dolną i odwrotnie.
• Karetka – powtarzaj na zmianę głoski E-O, I-U.
• Całus- wysyłaj całusy, usta ściągnij jak do głoski „U”.
Ćwiczenia języka
• Winda – Unoś język za górne zęby do dziąsła i opuszczaj.
• Żyrafa – wyciągaj język jak żyrafa wyciąga szyję i sięgaj nim do ostatnich zębów na górze i na dole.
• Konik- wybierz się na przejażdżkę konikiem – kląskaj szybko i wolno.
• Glonojad – przysysaj język do podniebienia.
• Cukierek – naśladuj ssanie cukierka.
Ćwiczenia oddechowe
Podczas ćwiczeń oddechowych pamiętaj o pobieraniu powietrza nosem!
• Dmuchaj na piórka, bańki, skrawki papieru.
• Zrób mecz oddechowy piłeczką ping-pongową.
• Zasysaj skrawki papieru lub waty za pomocą słomki.